The Attitude of Teachers to Digitalization of Education in the Context of Influencing the Personality of Schoolchildren: Design of Questionnaire Model

3

Abstract

The article provides an analysis of the psychological consequences of the digitalization of education in the context of its impact on various spheres of consciousness of children and adolescents. In particular, the ambiguity of the psychological consequences of the impact of digital resources and learning tools on the development of the student's personality is noted. At the same time, the analysis of the psychological consequences of the systemic impact of "digital socialization" and digital technologies in education on the personality of a student is carried out by research scientists mainly in the context of changes in the cognitive sphere. Sensory-sensory and moral spheres interconnected with it remain without proper analysis, which is extremely important for solving problems related to improving the education system, since the potential of digital technologies for broadcasting moral values, as a rule, remains unrealized. The article provides a preliminary description of the questionnaire model for teachers. The questionnaire is aimed at identifying the attitude of teachers

General Information

Keywords: digitalization of education, psychological consequences, student's personality, questionnaire, teacher

Publication rubric: Psychological and Pedagogical Aspects of Teaching in a Digital Educational Environment and Issues of Digital Didactics

Article type: theses

Funding. The work was carried out with financial support to fulfill the State assignment of the Ministry of Education of the Russian Federation No.073-00029-24-04 dated 08/23/2024

For citation: Bryksina O.F., Akopov G.V., Biryulin V.A., Lubovsky D.V. The Attitude of Teachers to Digitalization of Education in the Context of Influencing the Personality of Schoolchildren: Design of Questionnaire Model. Digital Humanities and Technology in Education (DHTE 2024): Collection of Articles of the V International Scientific and Practical Conference. November 14-15, 2024 / V.V. Rubtsov, M.G. Sorokova, N.P. Radchikova (Eds). Moscow: Publishing house MSUPE, 2024., pp. 576–591.

Supplementary Material

  1. Анализ представлений учителей о воздействии цифровых образовательных продуктов на когнитивно-личностную и деятельностную сферу обучающихся / Е. Б. Пучкова, Л. В. Темнова, Е. А. Сорокоумова [и др.] // Перспективы науки и образования. 2021. № 6(54). С. 110-125. DOI 10.32744/pse.2021.6.8
  2. Воронина М.В. Духовно-нравственное воспитание в условиях цифровизации образования // Проблемы духовно-нравственного воспитания в условиях цифровизации образования: сборник материалов регионального научно-практического семинара (Екатеринбург, 14 декабря 2020 г., Российский гос. проф.-пед. ун-т.). Екатеринбург: РГППУ, 2020. С. 45-55.
  3. Елшанский С.П., Ефимова О.С. Цифровизация и когнитивная сфера школьников // Психолого-педагогические проблемы формирования и развития человеческого капитала : Сборник статей. М.: ООО Издательство КноРус, 2020. С. 37-42.
  4. Елшанский С.П. Фактор цифровизации в развитии когнитивной сферы современных школьников // Когнитивная психология в образовании : Сборник научных статей / Под редакцией С.П. Елшанского. М.: ООО Издательство Спутник. 2020. С. 28-33.
  5. Елшанский С.П. Когнитивные механизмы школьников в условиях цифровизации // Гуманитарные исследования. Педагогика и психология. 2020. № 1. С. 97-106. DOI 10.24411/2712-827X-2020-10110
  6. Зинченко Ю.П., Шайгерова Л.А., Шилко Р.С. Методологические проблемы изучения этнокультурной идентичности детей и подростков в цифровом обществе // Герценовские чтения: психологические исследования в образовании. Выпуск 2, 2019. С. 875-884.
  7. Индустрия российских медиа: цифровое будущее: академическая монография / Е.Л. Вартанова, А.В. Вырковский, М.И. Максеенко, С.С. Смирнов. М.: МедиаМир, 2017. 160 с.
  8. Краснова К. В. Выявление познавательной активности младших школьников и ее развитие в условиях смешанного обучения // Бизнес. Образование. Право. 2023. № 4(65). С. 271-276.  DOI 10.25683/VOLBI.2023.65.781
  9. Лисаускене М.В. Молодые сибиряки: жизненные ценности и модели поведения «поколения Z» (опыт исследований молодежи Иркутской области в 1991, 2013, 2018 гг.) // Siberian Socium. 2019. Т. 3, № 1. С. 46–60.
  10. Литвин Д.В. Открытое цифровое окружение: условие или фактор развития личности? // Цифровая гуманитаристика и технологии в образовании (DHTE 2023): сб. статей IV Международной научно-практической конференции. 16–17 ноября 2023 г. / Под ред. В.В. Рубцова, М.Г. Сороковой, Н.П. Радчиковой. М.: Издательство ФГБОУ ВО МГППУ, 2023. 505–512.
  11. Никулина Т.В., Стариченко Е.Б. Информатизация и цифровизация образования: понятия, технологии, управление // Педагогическое образование в России. 2018. № 8. С. 107–113.
  12. Подстрахова А.В. Поколение «цифрового века»: жизненные ориентиры и образовательные ценности // Современные научные исследования и разработки. 2018. № 11 (28). Т. 2. С. 564-567.
  13. Рубцова О.В. Цифровые технологии как новое средство опосредования (Часть первая) // Культурно-историческая психология. 2019. Том 15. № 3. С. 117–124. DOI: 10.17759/chp.2019150312
  14. Рубцова О.В. Цифровые технологии как новое средство опосредования (статья вторая) // Культурно-историческая психология. 2019. Том 15. № 4. С. 100–108. DOI: 10.17759/chp.2019150410
  15. Солдатова Г.У., Рассказова Е.И., Нестик Т.В. Цифровое поколение России: компетентность и безопасность. М.: Смысл, 2017. 375 с.

Information About the Authors

Olga F. Bryksina, PhD in Education, Advisor to the Rector's Office, Samara State University of Social Sciences and Education, Samara, Russia, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1864-3226, e-mail: bryksina@pgsga.ru

Garnik V. Akopov, Doctor of Psychology, Professor, Chief Researcher of the Scientific Research Center, Professor of the Department of General and Social Psychology, Samara branch of the State Autonomous educational institution of Moscow "Moscow city university, Samara, Russia, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8374-1629, e-mail: akopov@pgsga.ru

Vladimir A. Biryulin, PhD in Psychology, Associate Professor, Senior Researcher, Samara State University of Social Sciences and Education, Samara, Russia, ORCID: https://orcid.org/0009-0008-9379-8563, e-mail: cobra77@inbox.ru

Dmitry V. Lubovsky, PhD in Psychology, associate professor, Professor of the UNESCO Department “Cultural and Historical Psychology of Childhood”, Moscow State University of Psychology & Education, Moscow, Russia, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7392-4667, e-mail: lubovsky@yandex.ru

Metrics

Views

Total: 3
Previous month: 0
Current month: 3

Downloads

Total: 3
Previous month: 0
Current month: 3