Modification and standardization of the personality questionnaire for determining the type of accents by K. Leonhard, G. Shmishek

8

Abstract

The article reveals the relevance of the modification of the personality questionnaire to determine the type of K. Leonhard — G. Shmishek accentuations. A modified version of the methodology is presented. The problem is that the technique is widely used in modern research, meanwhile, the scientific literature does not provide data on the standardization of the technique, there are outdated and inaccurate questions in the stimulus material, which can lead to inaccurate and false data in research. A modified version of the methodology is given. The essence of the modification is to replace outdated and repetitive questions and introduce a three-point rating scale. The results of validation of the modified methodology based on correlation analysis with the results of the standardized multifactorial personality research method adapted by L.N. Sobchik in a sample of 576 people aged 18—36 years are presented. The reliability of the modified questionnaire is also determined, the indices of consistency of the questionnaire items and the relationship of the questionnaire items with the total score of the scales are presented. The norms in the distribution of points for interpretation are also defined. A modified version of the questionnaire will improve its effectiveness.

General Information

Keywords: character accentuation, modification of methodology, standardization of methodology, personality questionnaire

Journal rubric: Methodological Tools

Article type: scientific article

DOI: https://doi.org/10.17759/epps.2025020108

Received: 22.12.2024

Accepted:

For citation: Pavlova G.G. Modification and standardization of the personality questionnaire for determining the type of accents by K. Leonhard, G. Shmishek [Elektronnyi resurs]. Ekstremal'naya psikhologiya i bezopasnost' lichnosti = Extreme Psychology and Personal Safety, 2025. Vol. 2, no. 1, pp. 106–122. DOI: 10.17759/epps.2025020108. (In Russ., аbstr. in Engl.)

References

  1. Бокова, З.С. (2023) Акцентуация — регулятор речевого поведения людей. Актуальные исследования, 50-2(180), 9—12.
    Bokova, Z.S. (2023). Accentuation is a regulator of people's speech behavior. Current research, 50-2(180), 9—12. (In Russ.).
  2. Бурлачук, Л.Ф. Духневич, В.Н. (1998). Акцентуации личности: что диагностируем? Вопросы психологии, 2, 136—143.
    Burlachuk, L.F. Dukhnevich, V.N. (1998). Accentuation of personality: What are we diagnosing? Voprosy Psychologii, 2, 136—143. (In Russ.).
  3. Волченкова, А.А. (2023). Взаимосвязь стиля воспитания в семье с развитием акцентуаций «эмотивность» и «педантичность». В: Будущее клинической психологии — 2023: материалы XVII Всероссийской научно-практической конференции с международным участием (с. 37—42). Пермь.
    Volchenkova, A.A. (2023). The relationship of parenting style in the family with the development of accents “emotivity” and “pedantry”. In: The Future of clinical psychology — 2023: proceedings of the XVII All-Russian Scientific and Practical Conference with International participation (pp. 37—42). Perm. (In Russ.).
  4. Галеева, А.Р., Игнаткова, И.А. (2025). Особенности акцентуации характера у представителей творческих профессий. Вестник науки, 1, 228—234.
    Galeeva, A.R., Ignatkova, I.A. (2025). Peculiarities of character accentuation among representatives of creative professions. Bulletin of Science, 1, 228—234. (In Russ.).
  5. Захаренкова, В.А., Иванова, И.В. (2022). Результаты исследования досуговых предпочтений в молодежной среде. Журнал социологических исследований, 7(2), 2—21.
    Zakharenkova, V.A., Ivanova, I.V. (2022). The results of the study of leisure preferences among young people. Journal of Sociological Research, 7(2), 2—21. (In Russ.).
  6. Корниенко, А.О., Максимова, С.Л. (2023). Акцентуации характера педагогов как фактор риска профессионального выгорания. Актуальные вопросы медицинской науки, 1 (1), 159—160.
    Kornienko, A.O., Maksimova, S.L. (2023). Accentuation of teachers' character as a risk factor for professional burnout. Current issues of medical science, 1 (1), 159—160. (In Russ.).
  7. Куприянов, С.Н. (2022). Влияние акцентуации характера на особенности временной перспективы личности студентов младших курсов. Наукосфера, 12-1, 192—197.
    Kupriyanov, S.N. (2022). The influence of character accentuation on the features of the time perspective of the personality of undergraduates. Naukosfera, 12-1, 192—197. (In Russ.).
  8. Куренков, И.А. (2022). Влияние акцентуации характера на формирование девиантного поведения. Психология и педагогика служебной деятельности, 4, 248—250.
    Kurenkov, I.A. (2022). The influence of character accentuation on the formation of deviant behavior. Psychology and pedagogy of professional activity, 4, 248—250. (In Russ.).
  9. Лаврова, Л.И., Сапожников, М.А. (2025). Акцентуации характера как предмет психологических исследований. В: Наука, общество, инновации: актуальные вопросы современных исследований: сборник статей VI Международной научно-практической конференции (с. 97—99). Пенза.
    Lavrova, L.I., Sapozhnikov, M.A. (2025). Character accentuation as a subject of psychological research. In: Science, society, innovation: Current issues of modern research: collection of articles of the VI International Scientific and Practical Conference (pp. 97—99). Penza. (In Russ.).
  10. Леонгард, К. (2000). Акцентуированные личности. Ростов н/Д: Феникс, 544 с.
    Leongard, K. (2000). Accentuated personalities. Eostov-on-Don: Fenix, 544 p. (In Russ.).
  11. Липатов, В.О. (2023). Типы акцентуаций и их характеристика. Студенческий вестник, 40-2 (279), 30—31.
    Lipatov, V.O. (2023). Types of accents and their characteristics. Student Bulletin, 40-2 (279), 30—31. (In Russ.).
  12. Личко, А.Е. (2019). Психопатии и акцентуации характера у подростков. СПб.: Питер, 301 с.
    Lichko, A.E. (2019). Psychopathies and character accentuation in adolescents. St. Petersburg: Piter, 301 p. (In Russ.).
  13. Лукьянова, М.В. (2024). Особенности эмоционально-волевой сферы личности у студентов с различными акцентуациями характера. Проблемы современного педагогического образования, 84-3, 444—449.
    Lukyanova, M.V. (2024). Features of the emotional-volitional sphere of personality among students with different character accents. Problems of modern teacher education, 84-3, 444—449. (In Russ.).
  14. Хажуев, И.С. (2018). Акцентуации черт характера в контексте переживания интенсивного стресса. В: Учитель создает нацию: сборник материалов III международной научно-практической конференции (c. 576—583). Грозный.
    Khazhuev, I.S. (2018). Accentuation of character traits in the context of experiencing intense stress. In: A teacher creates a nation: A collection of materials from the III International Scientific and Practical Conference (p. 576—583). Grozny.
  15. Хакимова, П. (2020). Акцентуации характера и стратегии принятия решений. Collegium linguisticum — 2020. Тезисы ежегодной конференции Студенческого научного общества, 189—190.
    Khakimova, P. (2020). Character accentuation and decision-making strategy. Collegium linguisticum — 2020. Abstracts of the annual conference of the Student Scientific Society, 189—190.
  16. Чебарыкова, С.В., Дмитриева, Н.П. (2018). Диагностика актуальной проблемы акцентуированной личности. В: Е.Н. Ткач (Ред.). Экология человеческих отношений как проблема практической психологии в современном обществе: сборник научных трудов (c. 34—38). Хабаровск.
    Chebarykova, S.V., Dmitrieva, N.P. (2018). Diagnostics of the actual problem of accentuated personality. In: Ye.N. Tkach (Ed.). Ecology of human relations as a problem of practical psychology in modern society: Collection of scientific papers (pp. 34—38). Khabarovsk.

Information About the Authors

Georgina G. Pavlova, practicing psychologist, psychodiagnostic, Russian Federation, ORCID: https://orcid.org/0009-0004-8992-5997, e-mail: doris30277@yandex.ru

Metrics

Views

Total: 40
Previous month: 35
Current month: 5

Downloads

Total: 8
Previous month: 7
Current month: 1