The impact of social media on high school students' speech communication

21

Abstract

Context and relevance. The relevance of this article is explained by the fact that the Internet displays every day, and sometimes even every hour, the rich life of society with its unique national, religious and age characteristics of participants, which, of course, affects the formation of linguistic consciousness, the linguistic picture of the world and the linguistic identity itself. The main users of social networks and the Internet are teenagers. Objective. To identify the peculiarities of the formation of slang used in social networks by teenagers and its impact on speech culture and on the Russian language as a whole. Hypothesis. The speech culture of high school students is formed mainly through social networks. Methods and materials. 376 respondents participated in the study. The study was conducted using a questionnaire and the methodology of M. Schneider. Results. The conducted survey of high school students allowed the authors to identify the positive and negative sides of the use of Internet slang in the communication process by teenagers. In the article, the authors point out the importance of speech culture in the formation of communication skills in high school students. Conclusions. Based on the obtained interim results of an empirical study, the authors concluded that social networks can be used as a means of developing communication skills, competent correct speech and revealing the potential communicative capabilities of high school students.

General Information

Keywords: Internet slang, communication skills, speech culture, virtual communication, communication potential, speech, virtual communication

Journal rubric: Linguodidactics and Innovations.Psychological Basis of Learning Languages and Cultures.

Article type: scientific article

DOI: https://doi.org/10.17759/langt.2025120113

Received: 15.02.2025

Accepted:

For citation: Mikhailova T.A., Polosina A.A., Shilinа I.B., Trifonova A.Y. The impact of social media on high school students' speech communication [Elektronnyi resurs]. Âzyk i tekst = Language and Text, 2025. Vol. 12, no. 1, pp. 148–166. DOI: 10.17759/langt.2025120113. (In Russ., аbstr. in Engl.)

References

  1. Алимова, Г.Ю. (2020). Понятие сленга в лингвистике. Вестник науки и образования, 14-1(92), 35— URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ponyatie-slenga-v-lingvistike (дата обращения: 12.12.2024).
    Alimova, G.Yu. (2020). Ponyatiye slenga v lingvistike. Vestnik nauki i obrazovaniya, 14-1(92), 35—36. (In Russ.). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ponyatie-slenga-v-lingvistike (viewed: 12.12.2024).
  2. Балыгина, Е.А., Бахтимирова, А.Д., Герасименко, Е.А. и др. (2021). Современная инфраструктура информационного пространства: вред или польза. Социальные отношения. 3(38). 40—53
    Balygina, Ye.A., Bakhtimirova, A.D., Gerasimenko, Ye.A. et al. (2021). Modern information space infrastructure: harm or benefit. Social relations, 3(38), 40—53. (In Russ.).
  3. Вайсбург, А.В. (2024). Феномен социальных сетей и мессенджеров в детской и подростковой среде: социологический анализ. Международный научно-исследовательский журнал, 2(140). https://doi23670/IRJ.2024.140.48. URL: https://research-journal.org/archive/2-140-2024-february/10.23670/IRJ.2024.140.48 (дата обращения: 12.12.2024).
    Vaysburg, A.V. (2024). The phenomenon of social networks and messengers in children and adolescents: a sociological analysis. International Research Journal, 2(140). (In Russ.). https://doi 10.23670/IRJ.2024.140.48. URL: https://research-journal.org/archive/2-140-2024-february/10.23670/IRJ.2024.140.48 (viewed: 12.12.2024).
  4. Гареева, Л.М. (2021). Современный молодежный сленг: его источники и разновидности. Международный научно-исследовательский журнал, 9(111). https://doi.org/10.23670/IRJ.2021.9.111.095. URL: https://research-journal.org/archive/9-111-2021-september/sovremennyj-molodezhnyj-sleng-ego-istochniki-i-raznovidnosti (дата обращения: 12.12.2024).
    Gareyeva, L.M. (2021). Modern youth slang: its sources and varieties. International Research Journal, 9(111). (In Russ.). https://doi.org/10.23670/IRJ.2021.9.111.095. URL: https://research-journal.org/archive/9-111-2021-september/sovremennyj-molodezhnyj-sleng-ego-istochniki-i-raznovidnosti (viewed: 12.12.2024).
  5. Гарипова, Л.Р. (2023). Речевая паразитология в молодежной среде современного социокультурного общества как феномен, разрушающий культуру речи: социологический анализ. Международный научно-исследовательский журнал, 2(128). https://doi.org/10.23670/IRJ.2023.128.15. URL: https://research-journal.org/archive/2-128-2023-february/10.23670/IRJ.2023.128.15 (дата обращения: 16.12.2024).
    Garipova, L.R. (2023). Speech parasitology in the youth environment of modern sociocultural society as a phenomenon that destroys the culture of speech: a sociological analysis. International Research Journal, 2(128). (In Russ.). https://doi.org/10.23670/IRJ.2023.128.15. URL: https://research-journal.org/archive/2-128-2023-february/10.23670/IRJ.2023.128.15 (viewed: 16.12.2024).
  6. Го, Цзини (2023). Интернет-сленг в виртуальном общении как языковой феномен. Филологические науки. Вопросы теории и практики, 4, 1038— URL: https://cyberleninka.ru/article/n/internet-sleng-v-virtualnom-obschenii-kak-yazykovoy-fenomen (дата обращения: 16.12.2024).
    Go, Tszini (2023). Internet slang in virtual communication as a linguistic phenomenon. Philological sciences. Issues of theory and practice, 4, 1038—1088. (In Russ.). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/internet-sleng-v-virtualnom-obschenii-kak-yazykovoy-fenomen (viewed: 16.12.2024).
  7. Гордеева, А.В., Кононенко, И.А. (2023). Представления о виртуальном общении и их взаимосвязь с личностными особенностями пользователей. Вестник Московского университета, Серия 14, Психология, 46(3), 11— (In Russ.). https://doi.org/10.11621/LPJ-23-25
    Gordeyeva, A.V., Kononenko, I.A. (2023). Representations of virtual communication and their relationship with personal characteristics of users. Bulletin of Moscow University, Series 14, Psychology, 46(3), 11—31. (In Russ.). https://doi.org/10.11621/LPJ-23-25
  8. Гришина, А.С., Ефременко, Л.В., Савушкина, В.В., Федоров, О.Г., Ширяева, В.С. (2020). Проблемы развития личности и гармонизация отношений в цифровом мире. В: Цифра в помощь учителю: Материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием (с. 64—67). Чебоксары: Изд-во «Издательский дом «Среда».
    Grishina, A.S., Yefremenko, L.V., Savushkina, V.V., Fedorov, O.G., Shiryayeva, V.S. (2020). Problems of personality development and harmonisation of relations in the digital world. In: Digital to Help the Teacher: Materials of the All-Russian Scientific and Practical Conference with International Participation (рр. 64—67). Cheboksary: Publ. «Izdatel'skiy dom «SredA». (In Russ.).
  9. Гурьянчик, В.Н. (2022). Коммуникативное пространство современной молодежи: вызовы и угрозы (на примере пользователей YouTube). Социально-политические исследования, 3(16), 122— https://doi.org/10.20323/2658-428X-2022-3-16-122-139
    Gur'yanchik, V.N. (2022). Communicative space of modern youth: challenges and threats (on the example of YouTube users).
    Socio-political research, 3
    (16), 122—139. (In Russ.). https://doi.org/10.20323/2658-428X-2022-3-16-122-139
  10. Егорова, В.И. (2022). Селфи как невербальная составляющая виртуальной коммуникации. Культура и цивилизация, 12(1А), 38—48. https://doi.org/10.34670/AR.2022.52.92.005
    Egorova, V.I. (2022). Selfies as a non-verbal component of virtual communication. Culture and civilisation, 12(1A), 38—48. (In Russ.). https://doi.org/10.34670/AR.2022.52.92.005
  11. Еспаева, Б.А. (2023). Влияние социальных сетей на речь и речевую культуру. Научный аспект, 10(4), 1131—
    Espaeva, B.A. (2023). The impact of social media on speech and speech culture. The scientific aspect, 10(4), 1131—1136. (In Russ.).
  12. Икрамова, М. (2024). Особенности молодежного сленга в русском языке. Актуальные вопросы лингвистики и преподавания иностранных языков: достижения и инновации, 1, 42—45. https://doi.org/10.47689/TOPICAL-TILTFL-vol1-iss1-2024-pp42-45
    Ikramova, M. (2024). Features of youth slang in the Russian language. Topical issues of linguistics and foreign language teaching: achievements and innovations, 1, 42—45. (In Russ.). https://doi.org/10.47689/TOPICAL-TILTFL-vol1-iss1-2024-pp42-45
  13. Курилова, А.А. (2018). Оценка времени, затрачиваемого школьниками и студентами на работу в сети Интернет, социальных сетях и сетевых играх. КНЖ, 1(22), 137—140. (In Russ.). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/otsenka-vremeni-zatrachivaemogo-shkolnikami-i-studentami-na-rabotu-v-seti-internet-sotsialnyh-setyah-i-setevyh-igrah (дата обращения: 12.12.2024).
    Kurilova, A.A. (2018). Otsenka vremeni, zatrachivaemogo shkol'nikami i studentami na rabotu v seti Internet, sotsial'nykh setyakh i setevykh igrakh. KNZh, 1(22), 137—140. (In Russ.). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/otsenka-vremeni-zatrachivaemogo-shkolnikami-i-studentami-na-rabotu-v-seti-internet-sotsialnyh-setyah-i-setevyh-igrah (viewed: 12.12.2024).
  14. Левин, Л.М. (2019). Социальные сети: основные понятия, характеристики и современные исследования. Проблемы современного образования, 4, 50—57. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sotsialnye-seti-osnovnye-ponyatiya-harakteristiki-i-sovremennye-issledovaniya (дата обращения: 12.12.2024).
    Levin, L.M. (2019). Social networks: basic concepts, characteristics and current research. Problems of modern education, 4, 50—57. (In Russ.). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sotsialnye-seti-osnovnye-ponyatiya-harakteristiki-i-sovremennye-issledovaniya (viewed: 12.12.2024).
  15. Мазирка, И.О., Некрасова, О.А. (2022). Влияние социальных сетей на формирование языковой личности российского подростка. Филология: научные исследования, 5, 63—75. https://doi.org/10.7256/2454-0749.2022.5.37084
    Mazirka, I.O., Nekrasova, O.A. (2022). The influence of social networks on the formation of linguistic personality of the Russian teenager. Philology: scientific research, 5, 63—75. (In Russ.). https://doi.org/10.7256/2454-0749.2022.5.37084.
  16. Миляева, И.В. (2024). Коммуникация и коммуникативное пространство: научные подходы к пониманию и актуальные проблемы изучения. Культурно-антропологические исследования, 2, 51—58.
    Milyaeva, I.V. (2024). Communication and communicative space: scientific approaches to understanding and current problems of study. Cultural and anthropological studies, 2, 51—58. (In Russ.).
  17. Мунасыпов, И.М., Нигматуллина, Э.Н., Савицкий, С.К., Умаров, М.Ф. (2020). Ключевые аспекты понятия «коммуникация». Высшее образование сегодня, 7, 75—79. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/klyuchevye-aspekty-ponyatiya-kommunikatsiya (дата обращения: 12.12.2024).
    Munasypov, I.M., Nigmatullina, E.N., Savitskii, S.K., Umarov, M.F. (2020). Key aspects of the concept of communication. Higher education today, 7, 75—79. (In Russ.). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/klyuchevye-aspekty-ponyatiya-kommunikatsiya (viewed: 12.12.2024).
  18. Нуриева, Г.Р. (2022). Особенности функционирования сленга в современной лингвистике. Современные научные исследования и инновации, 9. URL: https://web.snauka.ru/issues/2022/09/98797 (дата обращения: 12.12.2024).
    Nurieva, G.R. (2022). Features of slang functioning in modern linguistics. Modern scientific research and innovations, 9. (In Russ.). URL: https://web.snauka.ru/issues/2022/09/98797 (viewed: 12.12.2024).
  19. Полосина, А.А., Шилин, А.Ю. (2021). Проблемы социализации молодежи в условиях COVID-19. Современная зарубежная психология. 10(3), 48— https://doi.org/10.17759/jmfp.2021100305
    Polosina, A.A., Shilin, A.Yu. (2021). Problems of socialisation of young people under COVID-19 conditions. Modern foreign psychology. 10(3), 48—56. (In Russ.). https://doi.org/10.17759/jmfp.2021100305
  20. Помигуева, Е.А. (2022). Современный молодежный язык: лексико-семантический анализ. Культура и цивилизация, 12(5А), 827—833. https://doi.org/10.34670/AR.2022.57.74.022

    Pomigueva, E.A. (2022). Modern youth language: lexico-semantic analysis. Culture and civilisation, 12(5A), 827—833. (In Russ.). https://doi.org/10.34670/AR.2022.57.74.022.
  21. Розенберг, Н.В. (2022). Социальные сети как основной вид коммуникативных практик современной молодежи: социологический анализ. Электронный научный журнал «Наука. Общество. Государство», Том 10, 4, 90—98. https://doi.org/10.21685/2307-9525-2022-10-4-10.
    Rozenberg, N.V. (2022). Social networks as the main type of communicative practices of modern youth: sociological analysis. Electronic scientific journal ‘Science. Society. State’, 10(4), 90—98. (In Russ.). https://doi.org/10.21685/2307-9525-2022-10-4-10.
  22. Сорокина, А.Б. (2015). Интернет в жизни современных детей и подростков: проблема и ресурс. Современная зарубежная психология, 4(1), 45—64. URL: http://psyjournals.ru/jmfp/2015/n1/76176.shtml
    Sorokina, A.B. (2015). The Internet in the lives of modern children and adolescents: problem and resource. Modern foreign psychology, 4(1), 45—64. (In Russ.). URL: http://psyjournals.ru/jmfp/2015/n1/76176.shtml
  23. Федоров, О.Г. (2024). Системность как принцип организации эффективного взаимодействия субъектов социального и образовательного пространства. Социальные отношения, 3(50), 118—129.
    Fedorov, O.G. (2024). Systemicity as a principle of organising effective interaction between the subjects of social and educational space. Social relations, 3(50), 118—129. (In Russ.).
  24. Чжан Вэй (2022). Проблема лексико-грамматического освоения заимствованных сленгизмов. Вестник Рязанского государственного университета имени С.А. Есенина, 4(77), 122—131. https://doi.org/10.37724/RSU.2022.77.4.013
    Chzhan Vei (2022). The problem of lexico-grammatical development of borrowed slangisms. Bulletin of the Ryazan State University named after S.A. Esenin, 4(77), 122—131. (In Russ.). https://doi.org/10.37724/RSU.2022.77.4.013
  25. Шаповалов, В.Ф. (2010). Коммуникация как глобальная проблема современного мира. Философия и общество, 4, 5—20.
    Shapovalov, V.F. (2010). Communication as a global problem of the modern world. Philosophy and society, 4, 5—20. (In Russ.).

Information About the Authors

Tatiana A. Mikhailova, Candidate of Science (Education), Associate Professor, Chair of social communication and organization of work with young people, Moscow State University of Psychology and Education, Moscow, Russian Federation, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4553-778X, e-mail: mihailovata@mgppu.ru

Anna A. Polosina, Senior Lecturer of the Department “Social Communication and Organization of Work with Young People”, Moscow State University of Psychology & Education, Moscow, Russian Federation, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9557-8427, e-mail: koposovaAA@mgppu.ru

I. B. Shilinа, Doctor of History, chair of social communication and organization of work with young people, Moscow State University of Psychology and Education, Moscow, Russian Federation, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6226-0436, e-mail: ShilinaIB@mgppu.ru

Anastasiia Y. Trifonova, Lecturer Assistant, Department of Social Communication and Organization of Work with Young People, Moscow State University of psychology and education, Moscow, Russian Federation, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1470-1962, e-mail: trifonovaayu@mgppu.ru

Metrics

Views

Total: 22
Previous month: 21
Current month: 1

Downloads

Total: 21
Previous month: 20
Current month: 1