Autism and Developmental Disorders
2025. Vol. 23, no. 1, 5–12
doi:10.17759/autdd.2025230101
ISSN: 1994-1617 / 2413-4317 (online)
Subject Matter of Special Teacher (Defectology) Specialists’ Training in the AAC Field in Russia and Abroad
Abstract
Objectives. With the adoption of the teacher-defectologist occupational standard in Russia, it has become increasingly relevant to define the subject matter of professional training in the field of alternative and augmentative communication (AAC). This study analyzes the content of higher professional education programs for defectology specialists in the AAC field in Russia and abroad and identifies key characteristics.
Methods. A content analysis was conducted on 66 professional training programs in special education, speech-language pathology, and audiology across eight countries. The programs were retrieved from the official websites of educational institutions. The search was performed using Yandex and Google search engines with the keywords: AAC, alternative and augmentative communication, nonverbal communication, nonverbal, communicating. The relevance of the search results was assessed to ensure accuracy.
Results. Training in the AAC field is most commonly found in bachelor’s degree programs (57% abroad, 56% in Russia) and is distributed across training profiles as follows: speech and language pathology — 39%, special education — 22% (abroad); work with ASD-personalities and logopaedics — 23%, preschool defectology — 18% (in Russia). Some common topics are found in educational programs across different countries, such as AAC teaching strategies. However, other topics differ significantly or are only covered in a limited number of programs.
Conclusions. The obtained data allow us to speak about the insufficient representation of disciplines devoted to AAC (such as «Introduction to alternative and augmentative communication», «Learning technology of alternative and augmentative communication » and etc.) in the professional training programs of the special needs teachers. Additionally, there is a need for further selection and structuring of curriculum content in the AAC field to enhance teacher training programs.
General Information
Keywords: alternative and augmentative communication (AAC), professional training, educational programs, defectology, speech therapy, bachelor degree course, master’s degree, autistic spectrum disorders (ASD)
Journal rubric: Research of ASD
Article type: scientific article
DOI: https://doi.org/10.17759/autdd.2025230101
Received: 14.12.2024
Accepted:
For citation: Kozlova K.M. Subject Matter of Special Teacher (Defectology) Specialists’ Training in the AAC Field in Russia and Abroad. Autizm i narusheniya razvitiya = Autism and Developmental Disorders, 2025. Vol. 23, no. 1, pp. 5–12. DOI: 10.17759/autdd.2025230101. (In Russ., аbstr. in Engl.)
References
- Алмазова, А.А., Вовненко, К.Б., Кроткова, А.В., Кулакова, Е.В., Никандрова, Т.С., Васильева, Д.Е. (2024). Построение новых программ подготовки педагогов-дефектологов в едином образовательном пространстве Российской высшей школы (на основе «Ядра дефектологического образования»). Педагогика и психология образования, (3), 92—110. DOI:10.31862/2500-297X-2024-3-92-110 Almazova, A.A., Vovnenko, K.B., Krotkova, A.V., Kulakova, E.V., Nikandrova, T.S., Vasil’eva, D.E. (2024). Design of new training programs for special education teacher in the unified educational space of the Russian higher school (based on the “Core of Defectological Education”). Pedagogy and Psychology of Education, (3), 92—110. (In Russ., abstr. in Engl.). DOI:10.31862/2500-297X-2024-3-92-110
- Ван Дайк, Я. (2022). Подход к обучению и диагностике детей с множественными сенсорными нарушениями. В: Изучение, воспитание и обучение детей с комплексными нарушениями (XX век): Хрестоматия (с. 106—121). М.: Институт коррекционной педагогики РАО. Van Dijk, J. (2022). [An approach to teaching and diagnosing children with multiple sensory impairments]. In: Izuchenie, vospitanie i obuchenie detei s kompleksnymi narusheniyami (XX vek): Khrestomatiya (pp. 106—121). Moscow: Institute for Correctional Education of the Russian Academy of Education. (In Russ.).
- Гнеденко, Я.С., Караневская, О.В. (2022). Влияние использования альтернативной и дополнительной коммуникации на смягчение поведенческих трудностей детей и подростков с тяжелыми множественными нарушениями развития. Аутизм и нарушения развития, 20(3), 65—79. DOI:10.17759/autdd.2022200307 Gnedenko, Ya.S., Karanevskaya, O.V. (2022). Augmentative and Alternative Communication and Alleviating of the Behavioral Difficulties of Adolescents with Severe Multiple Developmental and Behavioral Disorders. Autism and Developmental Disorders (Russia), 20(3), 65—79. (In Russ., abstr. In Engl.) DOI:10.17759/autdd.2022200307
- Дружинина, Л.А., Осипова, Л.Б., Цилицкий, В.С., Лапшина, Л.М., Коробинцева, М.С. (2022). Профессиональная готовность специалистов образования к реализации индивидуализации психолого-педагогического сопровождения детей с тяжелыми и множественными нарушениями развития. Перспективы науки и образования, (6), 284—303. DOI:10.32744/pse.2022.6.16 Druzhinina, L.A., Osipova, L.B., Tsilitskii, V.S., Lapshina, L.M., Korobintseva, M.S. (2022). Professional readiness of educational professionals for individualised psychological and pedagogical support of children with severe and multiple developmental disorders. Perspectives of Science & Education, (6), 284—303. (In Russ., abstr. In Engl.) DOI:10.32744/ pse.2022.6.16
- Караневская, О.В. (Ред.). (2022). Методические рекомендации по использованию альтернативной и дополнительной коммуникации (АДК) в стационарных учреждениях социального обслуживания. М.: Теревинф. Karanevskaya, O.V. (Ed.). (2022). [Teaching guidelines on using augmentative and alternative communication (AAC) in inpatient social care facilities]. Moscow: Terevinf. (In Russ.).
- Караневская, О.В., Бондарь, Т.А. (2020). Готовность к использованию средств альтернативной и дополнительной коммуникации специалистами детских домов-интернатов. Альманах Института коррекционной педагогики РАО, (41), 86—96. Karanevskaya, O.V., Bondar’, T.A. (2020). Willingness to use augmentative and alternative communication by the specialists of children’s homes. Almanac Institute of special education, (41), 86—96. (In Russ., abstr. In Engl.).
- Козлова, К.М., Багрова, О.С., Сюникова, А.В. (2023). Осведомленность педагогов специального образования в области альтернативной и дополнительной коммуникации и отношение к ее использованию. Дефектология, (5), 61—74. Kozlova, K.M., Bagrova, O.S., Syunikova, A.V. (2023). Awareness of the Special Education Teachers Relating to Alternative and Additional Communication and the Attitude to Its Use. Defectology, (5), 61—74. (In Russ., abstr. In Engl.).
- Об утверждении профессионального стандарта «Педагог-дефектолог»: Приказ Министерства труда и социальной защиты Российской Федерации от 13 марта 2023 № 13Sн (2023). [М.]. URL: http://publication.pravo.gov.ru/ Document/View/0001202304140006 (дата обращения: 08.03.2025). [On the approval of the professional standard “Educator-defectologist”: Order of the Ministry of Labor of the Russian Federation from March 13, 2023 no. 13Sn] (2023). [Moscow]. URL: http://publication.pravo.gov.ru/Document/ View/0001202304140006 (viewed: 08.03.2025). (In Russ.).
- Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта начального общего образования обучающихся с ограниченными возможностями здоровья: Приказ Министерства образования и науки РФ от 13 декабря 2014 г. № 1538. (2014). [М.]. URL: https://fgos.ru/fgos/fgos-1598/ (дата обращения: 08.03.2025). [On the approval of the Federal state educational standard for primary general education for students with disabilities: Order of the Ministry of Education of the Russian Federation from December 13, 2014 no. 1538]. (2014). [Moscow]. URL: https://fgos.ru/fgos/fgos-1598/ (viewed: 08.03.2025). (In Russ.).
- Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта образования обучающихся с умственной отсталостью (интеллектуальными нарушениями): Приказ Министерства образования и науки РФ от 13 декабря 2014 № 1533. (2014). [М.]. URL: https://docs.edu.gov.ru/document/2173be39620e82f3ffdc35693b932846/ (дата обращения: 08.03.2025). [On the approval of the Federal state educational standard for education for students with intellectual disabilities: Order of the Ministry of Education of the Russian Federation from 13 December 2014 no. 1533]. (2014). [Moscow]. URL: https:// docs.edu.gov.ru/document/2173be39620e82f3ffdc35693b932846/ (viewed: 08.03.2025). (In Russ.).
- Расстройства аутистического спектра: Клинические рекомендации. (2024). URL: https://cr.minzdrav.gov.ru/preview-cr/594_3 (дата обращения: 08.03.2025).
Autism spectrum disorders: Clinical recommendations]. (2024). URL: https://cr.minzdrav.gov.ru/preview-cr/594_3 (viewed: 08.03.2025). (In Russ.). - Соловьева, Т.А., Переверзева, М.В., Лазуренко, С.Б., Павлова, Н.Н., Головчиц, Л.А., Басилова, Т.А., Битова, А.Л., Исаева, Т.Н., Филатова, И.А., Караневская, О.В. (2023). Методические рекомендации по использованию средств альтернативной и дополнительной коммуникации в процессе обучения и воспитания детей с ТМНР. М.: Институт коррекционной педагогики РАО.
Solov’eva, T.A., Pereverzeva, M.V., Lazurenko, S.B., Pavlova, N.N., Golovchits, L.A., Basilova, T.A., Bitova, A.L., Isaeva, T.N., Filatova, I.A., Karanevskaya, O.V. (2023). [Guidelines for Using Tools of Alternative and Augmentative Communication in the Process of Education and Raising Children with Severe Multiple Developmental Disorders]. Moscow: Institute for Correctional Education of the Russian Academy of Education. (In Russ.). - Фон Течнер, С., Мартинсен, Х. (2020). Введение в альтернативную и дополнительную коммуникацию: жесты и графические символы для людей с двигательными и интеллектуальными нарушениями, а также с расстройствами аутистического спектра (2-е изд). Пер. с норв. М.: Теревинф.
Von Tetzchner, S., Martinsen, H. (2020). [Introduction to Augmentative and Alternative Communication: Gestures and graphical symbol for people with motor and intellectual disabilities, as well as autism spectrum disorders] (2nd ed). Transl. from Norw. Moscow: Terevinf. (In Russ.). - Fonte, M.A. Da, Boesch, M.C. (2016). Recommended Augmentative and Alternative Communication Competencies for Special Education Teachers. Journal of International Special Needs Education, 13(2), 47—58. DOI:10.9782/2159-434119.2.47
- Fonte M.A. Da, Boesch, M.C., De Luca, E.R., Papp, S.K., Mohler, A.E., Holmes, E.E., Clouse, K.A., Young, R.D., Urbano, R. (2022). Current preparation status in AAC: perspectives of special education teachers in the United States. Augmentative and Alternative Communication, 38(1), 29—40. DOI:10.1080/07434618.2022.2046851
- Fuller, D.R., Lloyd, L., Arvidson, H.H. (1997). Augmentative and alternative communication: A handbook of principles and practices. Boston: Allyn and Bacon.
- Joginder Singh, S., Diong, Z.Z., Mustaffa Kamal, R. (2020). Malaysian teachers’ experience using augmentative and alternative communication with students. Augmentative and Alternative Communication, 36(2), 107—117. DOI:10.1080/07434618.2020.1785547
- Light, J., McNaughton, D. (2012). The changing face of augmentative and alternative communication: Past, present, and future challenges. Augmentative and Alternative Communication, 28(4), 197—204. DOI:10.3109/07434618.2012.737024
- Lukins, J.M., Able, H., Hume, K. (2023). Novice Teachers’ Implementation of Evidence-Based Practices in Autism Education: Examining the Roles of Preparation and Perception. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 38(1), 5—16. DOI:10.1177/10883576221144734Mutt
- iah, N., Gormley, J., Drager, K.D.R. (2022). A scoping review of Augmentative and Alternative Communication (AAC) interventions in Low-and Middle-Income Countries (LMICs). Augmentative and Alternative Communication, 38(1), 123—134. DOI:10.1080/07434618.2022.2046854
- Ogletree, B.T., Harn, W.E. (2001). Augmentative and Alternative Communication for Persons with Autism: History, Issues, and Unanswered Questions. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 1S(3), 138—140. DOI:10.1177/108835760101600301
- Schlosser, R.W. (2003). The efficacy of augmentative and alternative communication: Toward Evidence-Based Practice. [Amsterdam]: Academic Press.
Information About the Authors
Metrics
Views
Total: 28
Previous month: 0
Current month: 28
Downloads
Total: 15
Previous month: 0
Current month: 15