Accessibility of the Information Environment for People with Mental Disabilities

8

Abstract

Objectives. The provision of information and the development of cognitive independance are urgent issues across various areas of the social sector. To ensure high-quality services in social service institutions for individuals with mental disabilities and to support their navigation within communicative environments, thisstudy compares indicators of cognitive functioning and the level of cognitive accessibility of information. 

Methods. The study included four stages of empirical research: Assessment of cognitive functioning in 5,915 adults who accessed social service institutions, using an author-adapted version of the Mini-Mental State Examination (MMSE); a survey on cognitive information accessibility among 295 staff members, with data processing and statistical analysis conducted using the STATISTICA v12 software package; analysis of contingency tables using Pearson’s chi-squared test; remote informational-methodological seminars conducted for 15,610 participants and in-person sessions for 279 staff members and volunteers; case analysis of staff and volunteers modeling interactions with children and adults with mental impairments, taking their cognitive functioning into account.

Results. 65% of surveyed social service institution (SSI) staff confirmed that information becomes more accessible to individuals with low cognitive functioning when appropriate levels of cognitive accessibility are considered, multimodal information duplication is used, and augmentative and alternative communication (AAC) methods are applied.

Conclusions. The concepts of cognitive functioning and cognitive accessibility were clarified. Half of the surveyed SSI staff reported the need to improve their competencies in planning and applying AAC tools, accessibility technologies, plain language, and the use of pictograms. Level-based modeling of the communicative environment design can help staff ensure greater independence in interactions with people with disabilities.

General Information

Keywords: mental disabilities, children with delayed mental development (DMD), accessible environment, communicative environment design, augmentative and alternative communication (AAC), levels of cognitive accessibility, staff of social service institutions (SSI)

Journal rubric: Education & Intervention Methods

Article type: scientific article

DOI: https://doi.org/10.17759/autdd.2025230105

Received: 16.12.2024

Accepted:

For citation: Miroshnichenkо O.A., Vechkanova I.G. Accessibility of the Information Environment for People with Mental Disabilities. Autizm i narusheniya razvitiya = Autism and Developmental Disorders, 2025. Vol. 23, no. 1, pp. 40–47. DOI: 10.17759/autdd.2025230105. (In Russ., аbstr. in Engl.)

References

  1. Баряева, Л.Б., Вечканова, И.Г., Жукова, А.Е., Криштофик, А.Н., Кравцова, С.С., Лопатина, Л.В., Логиновская, Л.В., Могрицкая, В.М., Назаркина, С.И., Семенова, Е.В., Юрченко, Т.И. (2024). Многофункциональные кубики. Часть 2 Карточки-пиктограммы для альтернативной и дополнительной коммуникации: учебно-методическое пособие (Баряева, Л.Б., Лопатина, Л.В., ред.). М.: Добрый мир.
    Baryaeva, L.B., Vechkanova, I.G., Zhukova, A.E., Krishtofik, A.N., Kravtsova, S.S., Lopatina, L.V., Loginovskaya, L.V., Magritskaya, V.M., Nazarkina, S.I., Semenova, E.V., Yurchenko, T.I. (2024). [Multifunctional cubes. Part 2. Pictogram cards for alternative and augmentative communication: guidebook] (Baryaeva, L.B., Lopatina, L.V., eds.). Moscow: Dobryi mir. (In Russ.).
  2. Баряева, Л.Б., Лопатина, Л.В. (2018). Методические аспекты работы с неговорящими детьми с использованием системы альтернативной коммуникации. Специальное образование, (4), 5—20.
    Baryaeva, L.B., Lopatina, L.V. (2018). Methodological Aspects of Support for Non-Speaking Children Using Alternative Communication System. Special Education, (4), 5—20. (In Russ., abstr. in Engl.).
  3. Бурмакина, Н.Г. (2023). Ясный язык как объект социальной лингвистики: к вопросу о читабельности текстов институционального взаимодействия. Коммуникативные исследования, 10(4), 659—672. DOI:10.24147/24132023.10(4).659-672|
    Burmakina, N.G. (2023). Plain Language as an Object of Social Linguistics: On the Question of Readability of Institutional Interaction Texts. Communication Studies, 10(4), 659—672. (In Russ., abstr. in Engl.). DOI:10.24147/24136182.2023.10(4).659-672
  4. Владимирова, О.Н., Чистякова, Н.П., Мирошниченко, О.А. (2023). Вопросы информационной доступности для людей с инвалидностью, имеющих ментальные нарушения, включая РАС. Аутизм и нарушения развития, 21(1), 49—48. DOI:10.17759/autdd.2023210106
    Vladimirova, O.N., Chistyakova, N.P., Miroshnichenko, O.A. (2023). Information Accessibility for People with Mental Disabilities, Including Autism Spectrum Disorders. Autism and Developmental Disorders (Russia), 21(1), 49—48. (In Russ., abstr. in Engl.). DOI:10.17759/autdd.2023210106
  5. Грибова, О.Е. (2019). Особенности становления понимания текста у детей с тяжелыми нарушениями речи: монография. М.: АСОУ.
    Gribova, O.E. (2019). [Specifics of text comprehension in children with severe speech disorders: monograph]. Moscow: Academy of Public Administration. (In Russ.).
  6. Захарова, М.А. (2011). Simplification (упрощение). В: Раренко, М.Б. (ред.), Основные понятия англоязычного переводоведения: терминологический словарь-справочник (с. 173—175). М.: Институт научной информации по общественным наукам РАН.
    Zakharova, M.A. (2011). Simplification. In: Rarenko, M.B. (ed.), [Basic Concepts of English-Language Translation Studies: Terminological Dictionary and Reference Guide] (pp. 173—175). Moscow: Institute of Scientific Information on Social Sciences of the Russian Academy of Sciences. (In Russ.).
  7. Корягина, Н.А., Антонова, Н.В., Овсянникова, С.В. (2023). Психология общения: учебник и практикум для вузов(2-е изд., перераб. и доп.). М.: Юрайт.
    Koryagina, N.A., Antonova, N.V., Ovsyannikova, S.V. (2023). [Psychology of communication: Textbook and workbook for higher education] (2nd ed., reworked and appended). Moscow: Yurait. (In Russ.).
  8. Лурия, А.Р. (2019). Природа человеческих конфликтов: Объективное изучение дезорганизации поведения человека. М.: Когито-Центр.
    Luriya, A.R. (2019). The nature of human conflicts — or Emotion, Conflict, and Will: An Objective Study of Disorganisation and Control of Human Behaviour. Moscow: Kogito-Tsentr. (In Russ.).
  9. Маллер, А.Р. (2022). Понимание и устное изложение литературных текстов глубоко умственно отсталыми детьми. В: Соловьева, Т.А., Лазуренко, С.Б. (ред.), Дети с тяжелыми множественными нарушениями развития: от изучения к новаторским практикам воспитания и обучения: Хрестоматия: С 1300 по 1330 гг. (с. 429—439). М.: Институт коррекционной педагогики РАО.
    Maller, A.R. (2022). [Comprehension and oral presentation of literary texts by children with severe intellectual disabilities]. In: Solov’eva, T.A., Lazurenko, S.B. (eds.), [Children with severe multiple developmental disabilities: From research to innovative parenting and teaching practices: Reader: Years 1300—1330]. (pp. 429—439). Moscow: Institute of Correctional Education of the Russian Academy of Education. (In Russ.).
  10. Романова, Е.А., Зоводилкина, О.В., Караневская, О.В., Фадина, А.К., Попова, М.Г. (2019). Методические рекомендации по созданию специальных условий для организации образования воспитанников детских домовинтернатов системы социальной защиты, в том числе в рамках инклюзивного образования (Царёв, А.М., науч. ред.). Псков: ФРЦ ИН ТМНР.
    Romanova, E.A., Zovodilkina, O.V., Karanevskaya, O.V., Fadina, A.K., Popova, M.G. (2019). [Guidelines for creating specialized conditions for organizing education for children in the social protection system boarding schools, the framework of inclusive education included]. (Tsarev A.M., ed.). Pskov: Federal Resource Center for Intellectual Disabilities and Severe Multiple Developmental Disorders. (In Russ.).
  11. Мирошниченко, О.А., Вечканова, И.Г. (2023). Когнитивная доступность — когнитивная сохранность: межведомственный вопрос. Специальное образование, (4), 136—152.
    Miroshnichenko, O.A., Vechkanova, I.G. (2023). Cognitive Accessibility — Cognitive Preservation: А Interagency Issue. Special Education, (4), 136—152. (In Russ., abstr. in Engl.).
  12. Мирошниченко, О.А., Вечканова, И.Г. (2024). Когнитивная доступность среды для инвалидов при реабилитации и абилитации: Маршрутоориентированный подход. Физическая и реабилитационная медицина, S(1), 19—31. DOI:10.26211/2658-4522-2024-6-1-19-3
    Miroshnichenko, O.A., Vechkanova, I.G. (2024). Cognitive accessibility of the environment for the disabled during rehabilitation and habilitation: a route-oriented approach. Physical and Rehabilitation Medicine, S(1), 19—31. (In Russ., abstr. in Engl.). DOI:10.26211/2658-4522-2024-6-1-19-30
  13. Мирошниченко, О.А., Вечканова, И.Г., Кудря, О.С. (2024). Технологии доступной коммуникации: методические рекомендации (Мирошниченко, О.А., ред.). СПб.: ФГБУ ФНОЦ МСЭ и Р им. Г.А. Альбрехта Минтруда России; ООО «ЦИАЦАН».
    Miroshnichenko, O.A., Vechkanova, I.G., Kudrya, O.S. (2024). [Technologies of accessible communication: guidelines] (Miroshnichenko, O.A., ed.). Saint Petersburg: G.A. Albrecht Federal Scientific and Educational Centre of Medial and Social Expertise and Rehabilitation; TsIATsAN Ltd. (In Russ.).
  14. Елисеева, Е.Н., Рудакова, Е.А., Семенова, Е.В. (2023). Оценка базовых учебных действий у обучающихся с умеренной, тяжелой, глубокой умственной отсталостью, тяжелыми множественными нарушениями развития: учебно-методическое пособие (Царёв, А.М., науч. ред.). Екатеринбург: УрГПУ.
    Eliseeva, E.N., Rudakova, E.A., Semenova, E.V. (2023). Otsenka bazovykh uchebnykh deistvii u obuchayushchikhsya s umerennoi, tyazheloi, glubokoi umstvennoi otstalost’yu, tyazhelymi mnozhestvennymi narusheniyami razvitiya: uchebno-metodicheskoe posobie [Assessing Basic Learning Activities in Students with Moderate, Severe, Profound Intellectual Disabilities, Severe Multiple Developmental Disorders: Manual and Guidebook] (Tsarev, A.M., ed.). Yekaterinburg: Ural State Pedagogical University. (In Russ.).
  15. Павлов, А.В. (2016). Аутичные дети пересказывают фильм: некоторые результаты психолингвистического эксперимента. Филологические науки: Вопросы теории и практики, (12, ч. 4), 147—149.
    Pavlov, A.V. (2016). Autistic Children Retell the Film: Certain Results of Psycholinguistic Experiment. Philology. Theory & Practice, (12, pt. 4), 147—149. (In Russ., abstr. in Engl.).
  16. Подлесская, В.И., Клокотова, М.С. (2021). Влияние когнитивной доступности объекта на способ его репрезентации в речи. Экспериментальная психология, 14(4), 90—107. DOI:10.17759/exppsy.2021140405
    Podlesskaya, V.I., Klokotova, M.S. (2021). How Objects With Different Ontological and Linguistic Accessibility are Represented in Speech. Experimental Psychology (Russia), 14(4), 90—107. (In Russ., abstr. in Engl.). DOI:10.17759/ exppsy.2021140405
  17. Хилькевич, Е.В. (Авт.-сост.). (2022). Социальные истории и инструменты визуальной поддержки в музеях: метод. пособие (Хаустов, А.В., Халикова, Д.Р. Черкасова, Н.В, общ. ред.). М.: МГППУ.
    Khil’kevich, E.V. (2022). [Social Stories and visual support tools in museums: Guidelines] (Khaustov, A.V., Khalikova, D.R. Cherkasova, N.V, eds.). Moscow: Moscow State University of Psychology and Education. (In Russ.).
  18. Шпицберг, И.Л., Попова, М.В., Криворучко, С.О. (2019). Обеспечение условий доступности всех объектов инфраструктуры и социальных услуг для людей, имеющих расстройства аутистического спектра (РАС) и другие формы ментальной инвалидности: информационно-методическое пособие. М.: Наш солнечный мир.
    Shpitsberg, I.L., Popova, M.V., Krivoruchko, S.O. (2019). Obespechenie uslovii dostupnosti vsekh ob”ektov infrastruktury i sotsial’nykh uslug dlya lyudei, imeyushchikh rasstroistva autisticheskogo spektra (RAS) i drugie formy mental’noi invalidnosti: informatsionno-metodicheskoe posobie [Ensuring conditions for accessibility in all infrastructure and social services for people with autism spectrum disorders (ASD) and other forms of mental disability: reference guide]. Moscow: Nash solnechnyi mir. (In Russ.).
  19. Щеглова, Н.А., Защириская, О.В. (2022). Зрительное восприятие альтернативной коммуникации детьми с интеллектуальной недостаточностью. Петербургский психологический журнал, (41), 86—109.
    Shcheglova, N.A., Zashchirinskaya, O.V. (2022). Features of Visual Perception in Comprehending Augmentative and Alternative Communication by Children with Intellectual Disability. Peterburgskii psikhologicheskii zhurnal, (41), 86—109 (In Russ., abstr. in Engl.).
  20. Buell, S., Pounds, G., Langdon, P., Bunning, K. (2024). Easy read health information for people with intellectual Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 37(6) e13293 DOI:10.111/jar.13293
  21. Gjertsen, H. (2019). People with Intellectual Disabilities Can Speak for themselves! A Methodological Discussion of Using People with Mild and Moderate Intellectual Disabilities as Participants in Living Conditions Studies. Scandinavian Journal of Disability Research, 21(1), 141—149. DOI:10.16993/sjdr.615
  22. Visser, C. (2024, August 1). Navigating Cognitive Accessibility Essentials. Accessibility Checker. URL: https://www.org/blog/cognitive-accessibility/ (viewed: 11.02.2025).

Information About the Authors

Oksana A. Miroshnichenkо, Candidate of Science (Psychology), Head of the Scientific and Methodological Department of the Federal Resource (Information and Methodological) Center for the Formation of an Accessible Environment for the Disabled and Other Low-Mobility Groups of the Population, St. Petersburg Institute of Advanced Medical Experts, St.Petersburg, Russian Federation, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6327-1567, e-mail: miroshnichenko_oa@frcds.ru

Irina G. Vechkanova, Candidate of Science (Education), Associate Professor, Department of Fundamentals of Correctional Pedagogy, Herzen State Pedagogical University of Russia, GBDOU kindergarten No. 83, Frunzensky district: St. Petersburg, deputy head of education and management (center for accompanying a child with disabilities and his family), St.Petersburg, Russian Federation, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6024-7820

Metrics

Views

Total: 23
Previous month: 0
Current month: 23

Downloads

Total: 8
Previous month: 0
Current month: 8